Sterk als een mier: Richard Hawthorne

Richard Hawthorne, powerlifter uit Mississippi, kan vijf keer zijn eigen lichaamsgewicht tillen. Zijn bijnaam is The Ant, net als een mier tilt hij meerdere malen zijn eigen lichaamsgewicht, en op het eerste gezicht ziet hij er niet zó sterk uit. Hij weegt slechts 59 kilogram en is 1 meter 60 lang.

In onderstaand filmpje @2:00 zie je zijn deadlift record van 290 kilogram:

“Meeste lifters zijn teveel bezig met hun ego”

Het geheim van de deadlift van Richard Hawthorne? Op een AMA (ask me anything) op Reddit zegt hij er dit over: “Ik geloof dat alles gaat om de techniek waarmee je de deadlift uitvoert. Het behouden en leren van een goede techniek is een proces dat altijd doorgaat, op welk niveau dan ook. Ik ben een deadliftmachine, herhaling na herhaling is de enige juiste manier om sterk te worden met deadliften. Ik kom dan ook niet in de buurt van het maximale dat ik in één herhaling kan deadliften tijdens mijn trainingen, maar doe meerdere herhalingen op lager gewicht. Teveel lifters zitten vast in hun eigen ego trips, waarin ze altijd maar het zwaarst van iedereen willen liften.”

Foto bij uitleg deadlift door Richard Hawtorne (Bron: www.lift.net)

Richard Hawthorne (Bron: http://www.lift.net)

Minder gewicht, meer herhalingen

Om te illustreren waarom hij niet elke week het zwaarste van het zwaarste deadlift vertelt hij de volgende anekdote: “Ik zei altijd tegen de powerlifters in mijn team dat ze minder gewicht moesten deadliften dan ze aankonden. Ze raakten pissed off en als ik me omdraaide liften ze zwaarder. Ik heb ze een tijdje laten doen wat ze wilden. Zij zijn vele malen zwaarder en groter dan ik, en behoorlijk sterk. Zo trainden we een paar maanden.

Zij tilden zwaar op de training en hadden problemen met hun techniek. Ik trainde licht. Ze vroegen zich af waarom ik meer herhalingen kon doen op 225+ kilogram dan zij, terwijl zij met één herhaling maar net iets meer konden liften dan ik. Dit komt doordat komt door het simpele feit dat mijn core veel sterker is dan alle powerlifters in de wereld (in elke gewichtsklasse), en dan heb ik het niet over buikspieren.. Toen mijn jongens mijn concept van trainen begrepen, het trainen van je core door veel herhalingen te doen, zijn hun deadlifts extreem omhoog gegaan.”

core-muscles

Core (romp): het sterkste lichaamsdeel van The Ant . Bron: http://iceskatingresources.org.

De core is het belangrijkste onderdeel van je lichaam

“Een sterke core is essentieel voor een goede techniek, en voor een goede techniek is onmogelijk zonder sterke core. Als een poging tot een persoonlijk record faalt, dan komt dit altijd doordat je core het begeeft. Je benen zijn sterk genoeg om de deadlift te voltooien, maar het laatste stuk van de deadlift (de lock out) lukt niet. Dus wat begeeft het? Je core. Het is het belangrijkste deel van je lichaam voor powerliften. Begrijp me niet verkeerd, ook mijn techniek faalt bij een zeker aantal herhalingen op hoog gewicht, maar het is zeldzaam.”

Opeens valt alles op zijn plaats

Voordat Richard Hawthorne aan een deadlift begint gaat er van alles door zijn hoofd. Pijn, angst, teleurstelling, twijfel. “Voor ik begin is er totale chaos. En dan opeens valt alles op zijn plaats. Total peace. Schenen recht voor de bar, benen op een hoek van 120 graden, hoofd omhoog, borst vooruit, rug recht. Het is alsof ik het niet meer zelf ben, alsof ik wegga en er iemand anders in mijn plaats komt. Ik pak de stang vast, trek aan de stang, duw mijn voeten door de grond, leun naar achter tot de bar krom trekt. Dan kom ik omhoog, mijn voeten exploderen door de grond tot ik op kniehoogte ben en daarna duw ik mijn heupen richting de stang.  Pas als ik klaar ben, open ik mijn ogen en keer ik terug in mijn lichaam.”

Deadliften als Richard Hawthorne?
Van wie kan je beter tips krijgen dan een powerlifter die maar liefst vijf keer zijn eigen lichaamsgewicht kan deadliften? Niemand. En het mooie is: hij heeft een prachtige tutorial gemaakt voor deadliften. Dus heb je moeite met je techniek, kijk onderstaande video.

 

Meer over Richard Hawthorne: AMA Reddit. 

De bron van dit artikel is een AMA (Ask Me Anything) op Reddit.com. Lees de hele AMA hier: AMA Richard Hawthorne.

One comment

Leave a Reply

