Vijf stappen om sterk te worden

Vrijwel iedereen trapt in dezelfde valkuilen. Dit zijn de lessen die ik geleerd heb sinds ik ben begonnen met krachttraining. Doe er je voordeel mee!

1. Houd één schema aan
Elke maand een ander schemaatje van Men’s Health met drie keer per week bicep curlen gaat je niet de gewenste resultaten geven.. Lees je in in verschillende trainingsprogramma’s, kies er één (bijvoorbeeld Starting Strength) en volg het programma zoals het bedoeld is. Ga niet sleutelen aan programma’s en dan vervolgens klagen dat het geen resultaat heeft. Volg het programma voor de minimale periode waar het voor bedoeld is (meestal in ieder geval 3 maanden). Doe precies zoals het beschreven staat. Werkt het niet, dan kan je daarna altijd nog veranderen.

Powerlifting-Arnold

2. Eet als een malle
Je denkt toch niet dat 2 boterhammen met kaas en een portie avondeten genoeg zijn om een beest te worden?! Wen aan een voedingspatroon (zie mijn voedingsadvies) en houd je daar aan. Alleen dan zal je progressie maken.

powerliftmeal

3. Rust
Hard trainen en op studentenavonden en ‘t weekend lekker doorhalen..? Als er iets onderschat wordt dan is het wel rust. Spieren hebben 48 uur nodig om volledig te herstellen. Dus 6 dagen per week trainen voelt effectief, maar zal vaak ten koste gaan van herstel, waardoor je sneller blessures oploopt en geen optimale spiergroei bereikt. Verder is het ook belangrijk om genoeg te slapen (verschilt per persoon, meestal 8+ uur), na een nacht kort slapen merk je dat je minder goed hersteld bent en/of je minder zwaar kan liften.

sleep

Hij had misschien iets meer moeten slapen..

4. Techniek, techniek, techniek!
De techniek (form) van je oefeningen gaat boven alles. Speur naar alle informatie over hoe je een oefening moet doen (bekijk deze post over de basisoefeningen). Lees artikelen, kijk tutorials, vraag advies. Je form bepaald voor een groot deel hoe zwaar je kan liften, en daarbij: met slechte form loop je snel blessures op!

tumblr_m3au8dVze61rqakpao1_500

5. Geduld!
Rome is niet in één dag gebouwd, en een sterk lichaam ook niet. Je zal over een maand geen 200 kilogram deadliften, over een jaar waarschijnlijk ook niet, maar als je volledige toewijding en discipline hebt zal het je ooit lukken. Kijk niet puur naar de korte termijn, maar boek in plaats daarvan langzaam maar constant progressie!

traineatsleep

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s