Louis Ferrigno: Mr. Universe en slechthorend

Louis las The Incredible Hulk. Bron: www.crazynfunny.com

Louis las als kind The Incredible Hulk. Bron: http://www.crazynfunny.com

Louis Ferrigno is net als ik slechthorend, en was (met Schwarzenegger) één van de grootste bodybuilders uit zijn tijd. In interviews met hem herkende ik zijn passie voor krachtsport en de motivatie die slechthorendheid hem gaf: zijn doorzettingsvermogen, zijn bewijsdrang en zijn geloof dat je alles kunt bereiken wat je wilt. Hij is een grote inspiratiebron voor mij, het levende bewijs dat een beperking geen belemmering hoeft te zijn om je doel te bereiken.

Dromen over Superman en The Hulk

Louis Ferrigno werd slechthorend in zijn derde levensjaar. Door een infectie kreeg hij een gehoorverlies van 85%. “Mijn hoorapparaten maakten de situatie wel beter, maar meestal begreep ik wat anderen zeiden door te liplezen.”, zegt hij in People. “Ik ontwikkelde een matige spraak. Mensen dacht ik dom was als ze me hoorden praten Ik was erg introvert en werd gepest door mijn klasgenoten.” Thuis vluchtte hij in de stripverhalen, zijn helden waren Superman en de Hulk. Hij droomde dat hij de Hulk zou worden.

Louis als kind. Bron: http://www.louferrigno.com/about/

Louis als kind. Bron: http://www.louferrigno.com/about/

Altijd twee keer zo hard werken

Op een dag kreeg hij een bodybuilding magazine in handen. Hij zag de plaatjes van ripped bodybuilders, hij las over voeding en training. Dit was een sport waarin zijn gehoorverlies geen nadeel was. Zijn vader was politieagent uit New York. Hij had gewichten en moedigde Louis op zijn dertiende aan om te starten met bodybuilding. Hoewel hij het in zijn eentje uitvoerde, vroeg hij zijn vader altijd om advies. Om zijn vader te plezieren imiteerde hij de spraak van zijn jongere broertje en zusje. “Ik idoliseerde mijn vader. Hij zorgde ervoor dat ik thuis zo goed mogelijk sprak, en gaf me nooit speciale aandacht. Hij behandelde mij alsof ik normaal was. Zo accepteerden mijn broer en mijn zus ook. Mijn vader besloot dat ik normaal was, ook als ik dat niet was.” Wat hij meemaakte tekende zijn latere doorzettingsvermogen: “Ik moest altijd twee keer zo hard werken voor iets als iemand anders.”

Doorzettingsvermogen, zelfvertrouwen en toewijding

Mensen lachten hem uit toen hij zei dat hij wereldkampioen ging worden. Op zijn eerste competitie werd hij 22e van de 25. Hierdoor ging hij nog harder werken. “Door bodybuilding leer je doorzettingsvermogen, consistentie, zelfvertrouwen en toewijding.”, zegt hij tegen The HeraldIn 1973 werd hij Mr. Universe. Toen hij zijn eerste kampioenschap op televisie won, wilde het televisiekanaal geen interview met hem omdat hij niet duidelijk genoeg sprak. Dit brak zijn hart. “Iedereen zei dat ik geen wereldkampioen kon worden, en ik heb hun bewezen dat ze het fout hadden. Nu moest ik hen bewijzen dat ze ‘t weer fout hadden toen het over mijn speech ging.” Hij spreekt nu regelmatig als motivator en is comfortabel geworden met spreken. Hij heeft zijn spraakproblemen geaccepteerd: “Mijn spraak zal nooit perfect zijn, omdat ik niet perfect hoor.”

ferrigno

Ferrigno wint Mr.Universe. Bron: http://www.getbig.com

Omgaan met een handicap

In People zegt hij: “Lange tijd moest ik dealen met het label “domme bodybuilder”, vooral toen ik in de showbusiness terecht kwam en daarmee de aandacht trok.. Als ze niet dachten dat ik stom was, dan dachten ze dat ik van een ander land. was. Het heeft tijd nodig om te leren omgaan met een handicap. Er zijn ups en downs, maar je mag nooit een quitter zijn. Ik geloof in de stelregel dat je alleen uit het leven kan krijgen wat je er instopt. Ik vond de moed om te volharden, omdat ik niet geloof in verliezen. Ik ben een overlever, en ik houd van uitdagingen. Ik zeg altijd ja of nee, nooit misschien. Hoop bestaat voor mij niet.
I either do it, or I don’t do it; I don’t hope to do it.” 

Geloof in eigen kunnen

“Het is een strijd geweest in mijn leven om te compenseren voor mijn gehoorverlies. Maar als ik iets heb geleerd in mijn leven is het: in welke situatie je ook zit, je kan alles bereiken wat je wilt als je maar gelooft in jezelf. Je kan altijd wat veranderen.”, zegt Louie tegen MyHero.com. In 1977 kreeg hij een rol in de tv-serie The Incredible Hulk“Alles dat ik ooit wilde bereiken kwam uit op het moment dat ze me in de groene body make-up zetten voor mijn rol als De Hulk.”

ferrignohulk

Ferrigno in The Incredible Hulk. Bron: http://puppsfreestuff.com

 

Leave a Reply

