Ideale sportschool: Utopia Gym

Gloednieuwe apparaten, een “health spa” en dunne tienermeisjes: dat zijn geen criteria om je sportschool te kiezen. Squatrekken, benchpresses, en heel veel ijzer: dat is hoe een sportschool eruit moet zien! Nederland barst van goedkope budget fitnesscentra, maar helaas is er een zwaar tekort aan hardcore gyms. Daarom schets ik hoe de ideale gym eruit moet zien, met voorbeelden uit landen waar ze wel weten hoe het moet!

Gewoon basis, met aan de muur een bord om PR's bij te houden. West Side Barbell Club Columbus in Ohio, VS.

Gewoon de basis, met aan de muur een bord om PR’s bij te houden. West Side Barbell Club Columbus in Ohio, VS. Bron: De Beste 10 Hardcore Gyms in the States

Go Hard or Go Home!
In een ideale sportschool komen geen jochies die vier keer per week bicep curls doen, bejaarden die wanhopig proberen wat vet te verliezen op de loopband en studentenmeisjes die op de fiets zitten en tegelijkertijd nieuwe likes op Instagram checken. Nee, hier komen alleen maar dedicated mensen, die nooit een training missen. Ze zijn niet eens per se de aller- allersterksten, maar ze willen wel de allersterkste versie van zichzelf worden. Ze trainen op zo’n manier dat ze maximaal resultaat halen. Ieder van hen is benaderbaar, de grote jongens geven de beginners advies. En voor de beginners is er geen betere plek om te beginnen dan hier, waar ze tips krijgen voor hun vorm, advies over voeding en motivatie door te zien wat ze kunnen bereiken.

Je bent in de gym, niet in de fucking Starbucks..

Je bent in de gym, niet in de fucking Starbucks..

 

Prowlers, dip bars en squatrekken
En het materiaal zorgt er voor dat iedereen kan excelleren. Het zijn niet de trendy, gloednieuwe fitnessapparaten die hier staan. Nee, deze gym staat vol squatrekken en benchpresses. In een hoek liggen tientallen olympische barbells. Tegen de wand staan rekken vol dumbbells, tot minimaal vijftig kilogram voor de allersterksten. Aan een andere wand hangen olympische platen, van 10, 15, 20, 25 en 50 kilogram. Er zijn optrekstangen, dip bars en trap bars. Er zijn machines voor leg curls, leg extensions en calf raises. En ook aan prowlers, zandzakken en kettlebells geen gebrek.


Beter dan dit wordt ‘t niet: Hydro Park in Kiev, Oekraïne. Niks hypermoderne apparaten, gewoon oud-industrieel materiaal hergebruikt.


Motiverende quotes aan de muur

Het geluid van kletterend metaal op de vloeren, op de achtergrond klink agressieve metal of hiphop. Een zware, lage grunt van een twee meter lange powerliftreus overstemt de muziek. Je ruikt het zweet van je medesporters. Er wordt niet geluld, behalve over trainingsschema’s en voeding. Hier en daar klinkt “Kom op!”, als aanmoediging bij zware lifts. Bij iedereen is de focus op het gezicht af te lezen. Elke training is dé training van je leven. Aan de muur hangen borden met de PR’s van de sterke jongens. Aan andere muren hangen posters met motiverende quotes en instructies van oefeningen. Dit is waar je wilt zijn: het Utopia der sportscholen: Utopia Gym!

Criteria voor jouw sportschool
Helaas, sportscholen zoals bovenstaande zijn er niet veel. Daarom hier een stappenplan om een sportschool te kiezen:

  • Ga er kijken op een tijdstip dat jij meestal traint. Als dan alles bezet is, zoek een andere sportschool.
  • Squatrek. Er moet minimaal één squatrek aanwezig zijn. Niet squatten is geen optie.
  • Benchpresses. Er moeten een aantal benchpresses aanwezig zijn. Je hebt geen zin om te wachten tot je aan de beurt bent. Belangrijk is dat je de bar zonder gekke bewegingen kan unracken (van het rek duwen) en naar beneden kan laten zakken.
  • Olympische stangen. Je wilt met olympische stangen kunnen werken, niet met stangen die veel korter, dikker of lichter zijn. Een olympische barbell is 220 cm lang, 20 kilogram zwaar en heeft een diameter van 50 mm.
  • Dumbbells. Er moeten behoorlijk wat dumbbells aanwezig zijn. Aangezien je hier ook op de lange termijn wil blijven trainen en je fucking sterk wilt worden, moeten er zeker tot 40 kilogram aan dumbbells zijn.
  • Olympische platen. Je wilt liever geen hippe vijfhoekige rubberen platen, waarbij elk gewicht er hetzelfde uitziet. Wat je het liefste wilt is echte olympische platen, in het groen (10 kg), geel (15kg), blauw (20 kg) en rood (25 kg).
  • In principe is bovenstaande genoeg voor een powerlifter. Maar extra dingen als prowlers, zandzakken, kettlebells is natuurlijk wel een pluspunt. Daarom: kijk wat voor oefeningen je zelf wilt gaan doen en of het materiaal daarvoor aanwezig is.
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s